Nu bjuder vi in företagare och affärsdrivna föreningar att ta nästa steg i sin digitala närvaro. Under åtta tillfällen går vi igenom grunder och djupare steg inom marknadsföring i sociala medier och andra digitala verktyg. Vi hjälper er att nå ut med er verksamhet till en bredare publik. Kursen är gratis för medlemmar i Bygdsam Nätradalen.
Kursen är öppen både för företagare och föreningar som bedriver någon form av verksamhet. Vi anpassar kursen efter deltagarna och ni går de delar som är till nytta för er verksamhet. Har du redan grundläggande kunskaper i vissa delar så väljer du de mer fördjupande kurstillfällena och är ni just i starten av er digitala närvaro så går ni de grundläggande tillfällena. Under det Inledande tillfället berättar vi mer om vad ni kan förvänta er av respektive kurstillfälle och därefter gör ni era val om när ni vill delta. Innan kursen startar upp säkerställer vi att ni har koll på de verktyg som används under kursen och att ni kan delta på ett bra sätt.
Anmäl er till sofie@bygdsamnatradalen.se senast den 9 april (finns plats är det möjligt att ansluta i ett senare skede också).
Kursens uppbyggnad
Tillfälle 1, 29 mars – Inledning Digitala Språnget
Nyfiken på Digitala språnget och hur det kan hjälpa din verksamhet att bli mer digital? Vi går igenom kursens olika delar och berättar mer ingående om kursens uppbyggnad och vad ni kan förvänta er att få ut. Vi svarar på frågor och hjälper er bena ut vilka delar som är värdefulla just för er verksamhet.
Tillfälle 2, 15 april – Instagram för nybörjare
Vad är Instagram? Är det något för ert företag och hur skaffar och använder ni det? Vi går igenom grunderna – allt ifrån att ladda ner, lägga upp ett konto, till hur man postar och använder sitt konto på ett effektivt sätt. Vidare går vi igenom hur ni kan använda denna app för att skapa ert varumärke samt stärka er kundkrets och kontakt med era kunder.
Tillfälle 3, 29 april – Facebook för nybörjare
Vad är Facebook? Är det något för ert företag och hur skaffar och använder ni det? Vi går igenom grunderna – från att lägga upp ett konto till det ni behöver känna till för att vara delaktig och aktiv på Facebook samt kopplar en företagssida.
Tillfälle 4, 12 maj – Annonsering i sociala medier
Vad är Facebook Business och hur kan ni ha användning av det om man vill kunna skilja sin privata användare och företagssida mer åt? Hur använder man sig av Ads Manager för att marknadsföra sig i de sociala medierna Facebook och Instagram och vilka möjligheter till att nå sin specifika målgrupp finns det och till vilken kostnad?
Tillfälle 5, 27 maj – Google my business
Varför ska ni starta en Google my business? Vad är det och hur hjälper det ert företag att synas? Vi hjälper er, steg för steg att skapa en Google my business så att kunder lättare kan hitta dig och ditt företag.
Tillfälle 6, 10 juni – Vett och etikett
Hur och varför ska ni använda sociala medier i er verksamhet? Vilken typ av innehåll ska just din verksamhet dela med sig av och hur ska vi tänka kring regelbundenhet och synlighet? Vi tittar närmre på hur vi skapar en balans mellan att vara personlig, men inte privat i det innehåll vi delar.
Tillfälle 7, 26 aug – Nyhetsbrev och Maillista
Varför ska ni ha ett nyhetsbrev och maillista? Vad är nyttan? Hur jobbar vi effektivare utan att jobba hårdare? Vad vinner vi på att använda denna metod? Är detta något för mig och mitt företag?
Tillfälle 8, 9 sep – Webbshop
Går ni i tankar om att starta en webbshop? Vi går igenom ett antal plattformar som kan användas för att komma igång med shop på nätet.
Kursen genomförs med stöd från Örnsköldsviks kommun och i samverkan med övriga Bygdsamorganisationer.